Νέα γενιά εναλλακτικών μεθόδων επικοινωνίας για παιδιά με αυτισμό που δεν μιλούν.

11 Μαΐου 2016 / Δήμητρα Αναστασιάδου

Όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι, πρώτο μέλημα και ερώτηση των γονιών που έχουν παιδιά με αυτισμό είναι πότε θα μιλήσει το παιδί τους. Σαφώς είναι ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια πανω στο οποιο ένα παιδί με αυτισμό ξεκιναει να  εκπαιδεύεται, ωστόσο θα πρέπει πάντα να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας,  οτι ενδεχομένως η λεκτικη του ομιλια  να μην κατακτηθει ποτε.

Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να εκπαιδεύονται τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς στους εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας. Το πιο γνωστό και επικρατέστερο σύστημα επικοινωνίας είναι το P.E.C.S  που βασίζεται στην ανταλλαγή καρτών. Με λίγα λόγια το παιδί μαθαίνει να δίνει την φωτογραφία του επιθυμητού αντικειμένου και να παίρνει αυτό που ζητα. Παρ όλα αυτά πόσο είναι εφικτό ένα παιδί να κουβαλά το βιβλίο επικοινωνίας με τις κάρτες, ανά πάσα ώρα και στιγμή  για να δείξει αυτό που επιθυμει;

   

Η παραπάνω διαπίστωση έκανε πολλούς γονείς να σταματήσουν την προσπάθεια εκπαίδευσης του παιδιού πανω στη μέθοδο αυτή, γιατί την θεωρούσαν ανέφικτη στην καθημερινότητα.  Επίσης ένας ακόμη λόγος ήταν ότι οι γονείς πίστευαν με τη χρήση εναλλακτικών μορφών επικοινωνίας, αναστέλλεται η ομιλία του παιδιού, άποψη η οποία έχει καταρριφθεί από έρευνες που έχουν γίνει.

Μία λύση λοιπόν προς αντικατάσταση του όγκου καρτών αποτελει η χρήση εναλλακτικής μεθόδου επικοινωνίας μεσω εφαρμογων που έχουν δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό. Μπορεί κανείς να τις κατεβάσει σε tablet ή smartphone σε σύστημα Android μέσω του Playstore. Είναι εφαρμογές που προσαρμόζονται πάνω στις ανάγκες του παιδιού. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα το παιδί να επιλέξει με το δάχτυλο την φωτογραφία που θέλει, να ακουστεί η ηχογραφημένη φράση και όλοι να αντιληφθούν το αίτημα του. Ωστόσο πρέπει να τονιστεί ότι όσο εύκολη κι αν είναι η εφαρμογή στη δόμηση της, χρειάζεται πολλές ώρες εκπαίδευσης που θα αφιερώσουν τόσο οι ειδικοί που ασχολούνται με το παιδί, όσο και οι γονείς. Για παράδειγμα όσα παιδιά έχουν εξοικειωθεί με την μέθοδο P.E.C.S  μπορούν πλέον να την βρουν και σε ηλεκτρονική μορφή ως εφαρμογή.

Αναστασιάδου Δήμητρα, ειδική παιδαγωγός